obsah čísla 7/2019

Odbojný Pavlov

VĚDA A TECHNIKA

Mozek pod útokem

Ačkoliv se díky médiím cítíme neustále v obraze, záplava dat dostává

náš mozek pod nesmírný tlak

Duše jako reflex

Nositel Nobelovy ceny za fyziologii

a medicínu Ivan Pavlov se původně

vůbec neměl stát vědcem

18

Objevitel reflexů musel bojovat s bolševiky o svoji vědeckou budoucnost

PSALI JSME PŘED …

30 lety

Kukuřice místo ropy

30

Podivné instrumenty 42

strana

Některé hudební nástroje vyluzují

zvuky pomocí explozí, elektrických

výbojů či skleněných misek

Hrdinní páni chladu 44

30

Ponořit se do ledové vody vyžaduje

odvahu. Dlouhodobé otužování však

posiluje zdraví

HISTORIE

Krok před Kolumbem 10

Chléb nad zlato

40

Děti zrazené církví

Zkrocení světla

Italská společnost Montedison představila nový termoplast, založený na

kukuřičném škrobu. Podíl rostlinné

složky měl být natolik vysoký, že se

umělá hmota stávala ekologickou

a mohla se v přírodě rozkládat.

Dnes: Již v roce 1989 považovali

mnozí tzv. bioplasty za kontroverzní

a v dalších letech se v jejich technologii

objevovalo stále víc slabin. Rozkládající

se umělá hmota totiž produkuje metan

a velmi obtížně se recykluje. Bioplasty

se proto dodnes standardně neužívají.

48

Vikingové vešli do dějin jako nemilosrdní plenitelé – nebyli to však

pouze lupiči, ale také objevitelé

Razie v katolickém institutu odhalila

jeden z nejhorších případů sexuálního zneužívání v historii

24

Poslední hladová léta postihla

západní Evropu v 19. století a Brity

v ulicích musela mírnit armáda

Kdy se zrodily skleněné čočky a vydláždily cestu k dalekohledům, jimiž

dnes hledíme do hlubin kosmu?

100+1 zahraniční zajímavost,

číslo 23/1989

Zvědaví kamarádi

Etiopský park Simien se stal domovem tisíců paviánů dželada. Tyto zvědavé

opice se přitom vyskytují výhradně na místních náhorních plošinách

strana

Letadlo na padáku

52

Bývalý pilot Peter Diamond přišel

s návrhem bezpečnostního systému

letadel pro případ havárie. Pasažérskou část vymyslel tak, aby se v nouzi

odpojila od trupu, načež by přistála na

padácích.

Dnes: Katapultování se stále uplatňuje takřka výhradně ve vojenských

letounech a do komerčního prostoru

neproniklo. Pokud by se totiž kabina

uvolnila ve výšce pod 1 500 m, přežilo

by asi jen 75 % cestujících. Problém

tkví i v tom, že by nebylo možné zaručit bezpečné místo přistání.

retro

7/2019

100+1 zahraniční zajímavost

5