obsah čísla 5/2019

PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ

Boj s pytláky

Africké parky, které rázně zakročily

proti pytlákům, teď vydělávají na

vlně turistického zájmu

30

Muž víry a meče

Kardinál Richelieu proslul nejen pevnou vírou, ale ještě pevnější rukou

Metropole chaosu

54

Život ve strachu

60

Největší čínskou provincii Sin ťiang

obývají převážně muslimští Ujgurové, kteří však mají s Číňany málo

společného

strana

43

V indické Kalkatě vedle sebe najdeme pomníky odkazující na imperiální

majestátnost, ale i sochu Lenina

34 lety

Nelze ho uhasit

UNESCO

Mezi Francií a Španělskem leží rozeklané vrcholky Mont Perdu lemované nejhlubšími kaňony v Evropě

PSALI JSME PŘED …

24

HISTORIE A SPOLEČNOST

Počátek mýtu z cihel 10

Osmá miliarda

38

Kardinál v kyrysu

Nejkratší panování

Obyvatele pensylvánského města Centralia již přes dvacet let sužoval požár

uhelného dolu, nad kterým vyrostlo.

Ulicemi se plazila oblaka bílého kouře,

hřbitov zmizel v mračném oparu. Životní podmínky se tam natolik zhoršily, že

se obec postupně vylidňovala.

Dnes: Oblast, která pod městem pozvolna hoří, má rozlohu 15 km² a na její

uhašení nejsou v současnosti vypracovány žádné plány. V obci původně

bydlelo 1 400 lidí, do roku 2017 však

tento počet klesl na deset. Pokud se

něco zásadního nezmění, bude v dole

hořet ještě dalších 200 let.

50

Proč Číňané na svoji dnes nejslavnější památku kdysi zapomněli a kdy ji

pro svět objevili Evropané?

Francouzský státník a kardinál

Armand de Richelieu dokázal, že lze

být zároveň klerikem i schopným

generálem

24

Počet lidí na planetě stále stoupá

a zásadní otázka zní, kolik dalších

ještě Země dokáže uživit?

Historie zná i vladaře, kterým

koruna nepatřila ani týden – obvykle

se stali obětmi zrad, atentátů nebo

nemocí

strana

16

Férovější závody

Jezdci Formule 1 budou muset v nadcházející sezoně vážit alespoň 80 kg. Lehčí závodníci musejí své monoposty uměle zatížit

100+1 zahraniční zajímavost,

číslo 15/1985

Kolo na baterie

Německý fyzik Günter Brandt si pomocí dynama, baterií a elektromotoru

postavil vlastní elektrokolo: Vynálezce

unavovalo šlapat každý den po cestě

z práce do kopce. Jízdou do zaměstnání tedy nabíjel baterie, které mu pak

večer pomáhaly cestou nahoru.

Dnes: Zatímco v 80. letech bylo

možno Brandtův vynález považovat

za kuriozitu, v současnosti jsou již

elektrokola běžná: Výkonnější modely

dovedou uhánět rychlostí až 45 km/h

a v zemích, jako je Čína, představují

ekologičtější alternativu pro mopedy.

retro

5/2019

100+1 zahraniční zajímavost

5