obsah čísla 5/2019
PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ
Boj s pytláky
Africké parky, které rázně zakročily
proti pytlákům, teď vydělávají na
vlně turistického zájmu
30
Muž víry a meče
Kardinál Richelieu proslul nejen pevnou vírou, ale ještě pevnější rukou
Metropole chaosu
54
Život ve strachu
60
Největší čínskou provincii Sin ťiang
obývají převážně muslimští Ujgurové, kteří však mají s Číňany málo
společného
strana
43
V indické Kalkatě vedle sebe najdeme pomníky odkazující na imperiální
majestátnost, ale i sochu Lenina
34 lety
Nelze ho uhasit
UNESCO
Mezi Francií a Španělskem leží rozeklané vrcholky Mont Perdu lemované nejhlubšími kaňony v Evropě
PSALI JSME PŘED …
24
HISTORIE A SPOLEČNOST
Počátek mýtu z cihel 10
Osmá miliarda
38
Kardinál v kyrysu
Nejkratší panování
Obyvatele pensylvánského města Centralia již přes dvacet let sužoval požár
uhelného dolu, nad kterým vyrostlo.
Ulicemi se plazila oblaka bílého kouře,
hřbitov zmizel v mračném oparu. Životní podmínky se tam natolik zhoršily, že
se obec postupně vylidňovala.
Dnes: Oblast, která pod městem pozvolna hoří, má rozlohu 15 km² a na její
uhašení nejsou v současnosti vypracovány žádné plány. V obci původně
bydlelo 1 400 lidí, do roku 2017 však
tento počet klesl na deset. Pokud se
něco zásadního nezmění, bude v dole
hořet ještě dalších 200 let.
50
Proč Číňané na svoji dnes nejslavnější památku kdysi zapomněli a kdy ji
pro svět objevili Evropané?
Francouzský státník a kardinál
Armand de Richelieu dokázal, že lze
být zároveň klerikem i schopným
generálem
24
Počet lidí na planetě stále stoupá
a zásadní otázka zní, kolik dalších
ještě Země dokáže uživit?
Historie zná i vladaře, kterým
koruna nepatřila ani týden – obvykle
se stali obětmi zrad, atentátů nebo
nemocí
strana
16
Férovější závody
Jezdci Formule 1 budou muset v nadcházející sezoně vážit alespoň 80 kg. Lehčí závodníci musejí své monoposty uměle zatížit
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 15/1985
Kolo na baterie
Německý fyzik Günter Brandt si pomocí dynama, baterií a elektromotoru
postavil vlastní elektrokolo: Vynálezce
unavovalo šlapat každý den po cestě
z práce do kopce. Jízdou do zaměstnání tedy nabíjel baterie, které mu pak
večer pomáhaly cestou nahoru.
Dnes: Zatímco v 80. letech bylo
možno Brandtův vynález považovat
za kuriozitu, v současnosti jsou již
elektrokola běžná: Výkonnější modely
dovedou uhánět rychlostí až 45 km/h
a v zemích, jako je Čína, představují
ekologičtější alternativu pro mopedy.
retro
5/2019
100+1 zahraniční zajímavost
5