3/2023
Unie vydavatelů Časopis roku 2013 a 2012 + Hvězda roku 2012 • Tweet roku Médium roku
Akademie věd ČR SCIAP 2012 1. místo Periodikum + 1. místo Internet
on-line
Je to těžké dilema:
Uchovávat dědictví
mrtvých předků, nebo
zlepšit úděl těch, kdo
žijí právě teď ?
Vážení čtenáři,
v tomto čísle vám přinášíme dva texty,
které se nepřímo věnují chudobě.
Reportáž deníku The Washington Post
přibližuje projekt, jenž má protkat
srdce yukatánské džungle sítí železnic
a propojit slavné mayské ruiny s turistickými hotelovými centry. Bohužel
jde o počin destruktivní, jemuž padne
za oběť řada dosud neobjevených
památek. Není však pravděpodobné,
že by se některá z nich mohla přiblížit
dobře zachovalým magnetům, jako jsou
Chichén Itzá, Uxmal či Palenque.
Mexičtí odborníci i veřejnost přesto
řešili dilema: Máme právo vymazat
dědictví dávno mrtvých předků, abychom zajistili rozvoj a přijatelnější život
současným obyvatelům? Je lepší být
hrdý na minulost, nebo nechat z peněz
turistů postavit školy a nemocnice?
Mexická vláda rozhodla ve prospěch
rozvoje a bagry se zakously do země.
Archeologové tak nyní doslova sprintují, aby zachránili, co se dá.
Druhým ze zmíněných textů je
rozhovor s cestovatelem Zdeňkem
Podle pravidelné analýzy
Světového ekonomického fóra
mají nejkvalitnější silnice v Singapuru,
Nizozemí a Švýcarsku. Česko patří
k nejhorším státům v Evropě. Celkové
poslední místo si vysloužil africký Čad.
Bony Riki: Zase je ale máme
spolehlivě nejdražší.
Porkertem, který zná Vietnam lépe
než kterýkoliv jiný Čech. Nejraději má
hornatý sever země, domov menšin:
Vesničané tam bydlí v chatrčích bez
oken, orají s buvoly a ženy stále nosí
pestrobarevné tradiční šaty. Uvedené
oblasti zaostávají stovky let za raketově
se rozvíjejícími městy ve zbytku státu,
a právě proto začínají přitahovat turisty.
Zůstává proto jen otázkou času, kdy
Evropané hledající „autenticitu“ zaplaví
daná místa penězi, které je pak nevyhnutelně promění. A je to tak dobře:
Snadno se totiž obdivuje prostý život,
když se člověk poté vrátí do bezpečné
země s dostupným vzděláním a zdravotním pojištěním, zatímco tamní lidé dál
žijí ve svých chatrčích. Stejný osud už
potkal i rumunský Banát, Čechy tolik
milovaný: Asfalt tam vystřídal prašné silnice a na místech, kde bývaly stohy sena,
vyrostly větrné elektrárny. Je to škoda?
Možná bychom se měli zeptat místních.
David Bimka
šéfredaktor
Tomáš Chaloupka: Podle Ředitelství silnic a dálnic je stav našich
silnic na jedničku! Problém nastává, až
když zařadíte dvojku.
Když se v nákupním centru
otevře obchod Apple, návštěvnost všech ostatních prodejen se
zvýší v průměru o 10 %.
Michal Šlais: Útrata taky, nebo
chodí jenom očumovat?
Ondy Zmar: A vlevo je banka
s rychlopůjčkou do 20 minut
a napravo servis/bazar ajfounů
s prasklejma displejema.
Nejdelší most světa, čínský
železniční viadukt Tan-jang-Kchun-šan, měří 164,8 kilometru.
Spojnice Pekingu a Šanghaje se
otevřela v roce 2011.
Zdeněk Štipl: … a výstavba začala
o pět let dřív. À propos, jak dlouho
se „buduje“ severní obchvat Prahy?
facebook.com/stoplusjednicka
twitter.com/stoplusjednicka
Za hranicí trikolory
strana
Zatímco běžně jsme u vlajek zvyklí na hvězdy, pruhy a klíny, najdou
se i země, které se hlásí k drakům, dělům či útočným puškám
50
3/2023
100+1 zahraniční zajímavost
3