20/2020

Unie vydavatelů Časopis roku 2013 a 2012 + Hvězda roku 2012 • Tweet roku Médium roku

Akademie věd ČR SCIAP 2012 1. místo Periodikum + 1. místo Internet

on-line

Vývoj nelze zastavit,

nedá se mu vzdorovat

silou vůle ani víry.

Hyperloop je

důkazem

Vážení čtenáři,

Jan Neruda kdysi napsal okřídlené „kdo

chvíli stál, již stojí opodál“. Jde o jednu

z největších kdy vyřčených českých

vět, protože se v ní koncentruje celá

dějinná pravda. Vývoj nelze zastavit,

nedá se mu vzdorovat silou vůle, silou

víry ani vírou v sílu náhody. Kdo zaspal

v 19. století industrializaci, skončil

v područí imperiálních mocností. Kdo

v 21. století zaspí přechod na umělou

inteligenci a nanotechnologie, promění

se v ekonomického vazala bohatých států, od nichž bude muset nové zázraky

techniky kupovat.

V době psaní tohoto úvodníku se

svezli první pasažéři v kapsli tzv. hyperloopu. S jeho překvapivě jednoduchým

principem přišel vizionář Elon Musk: Vysokorychlostní vlak se usadí na magnetický polštář (zmíněná technologie už roky

funguje u maglevu) do trubice, z níž se

kompletně odsaje vzduch. Při pohybu ve

vakuu se výrazně redukuje tření, takže lze

dosahovat závratných rychlostí. Dvojice

manažerů společnosti Virgin Hyperloop,

Časopis 100+1: Na Měsíci se

nachází lidská moč i exkrementy a vědci se jen třesou, aby je

mohli prozkoumat…

Dusan Kaupa: Já myslel, že je

to sranda, že byl někdo na

Měsíci, když ani dneska není

technologie na takovou cestu. USA si

ještě donedávna platily ruský „taxíky“

na ISS, ani to neuměly…

která projekt vyvíjí, zatím absolvovala

pouhých 500 m rychlostí 172 km/h.

Cílem však bylo ukázat, že jde o naprosto bezpečnou formu dopravy. Na plně

funkční trati by totiž kapsle hyperloopu

měla dosahovat asi 1 000 km/h, což by

například cestu z Brna do Prahy zkrátilo

zhruba na 15 minut. Sci-fi? První linka

hyperloopu vznikne do roku 2030 mezi

saúdskoarabským Rijádem a katarským

Dauhá.

Česko však na daném poli bohužel

hledí spíš do minulosti. Vláda schválila finance na přípravu stavby kanálu

Dunaj–Odra–Labe, výkřiku moderního inženýrství z roku 1750. Podle

prvních odhadů by projekt mohl stát

až 600 miliard korun, a to v době, kdy

střední Evropa vysychá, české vlaky jsou

pomalé a dálnice ucpané. Snad se i my

budeme zase brzy dívat dopředu.

Technologie by byla, jak v USA,

tak patrně stále ještě i v Rusku

a už brzy také v Číně. Ale finance by

nebyly, protože nadšení nestačí

a postavit a vypustit znovu Saturn V by bylo opravdu velmi drahé.

A k tomu už by musel být lepší důvod

než v době závodu o Měsíc, kdy

stačilo „ať tam jsme“. A také jsme se

mezitím naučili mnohem lépe

zkoumat vesmír pomocí robotů, jež

létají nesrovnatelně levněji.

Klasická latina fungovala

v době antiky jako mezinárodní jazyk a tento status si v podstatě

udržela i ve středověku, kdy

přetrvala coby řeč duchovních

a vyšších vrstev. O svou výlučnost

začala postupně přicházet až

v 17. století, ale nikdy ji neztratila

úplně.

Veľká Noha: I skladník ve

šroubárně může číst Vergilia

v originále.

David Bimka

šéfredaktor

facebook.com/stoplusjednicka

twitter.com/stoplusjednicka

Mizející kmeny

strana

Před příchodem Evropanů se domorodci

v Amazonas počítali na miliony. Dnes jich

tam zbývá kolem 90 tisíc

60

20/2020

100+1 zahraniční zajímavost

3