obsah čísla 18/2022

Příroda a cestování

Ohnivý led

18

Islandský národní park Vatnajökull z velké

části pokrývá ledovec. Pod ledem však

spočívá také osm aktivních vulkánů…

Vyletí ptáček!

34

Ve stínu palem

54

Letošní vítězové soutěže o nejlepší

fotografie ptačí říše nabízejí unikátní

vhled do světa opeřenců

Poslední plavba

Fernão de Magalhães se na cestu kolem světa vydal s pěticí lodí – přežilo

jen pár mužů

strana

Miami Beach nevyhledávají pouze zahraniční turisté, ale i samotní Američané.

Kdo by nechtěl odpočívat pod palmami?

Na úpatí matky hor 60

38

Nepálská Provincie č. 1, na jejímž

území se tyčí i Everest, se paradoxně

zčásti rozkládá v subtropické nížině

historie a společnost

Mizející obr 

10

Za posledních pět dekád se Aralské

jezero stalo dějištěm nejzávažnější ekologické katastrofy způsobené člověkem

Plíseň coby lahůdka 32

Fermentované potraviny se u nás těší

stále větší oblibě, tudíž bylo jen otázkou času, kdy objevíme japonské koji

Psali jsme před …



54 lety

Plnou parou vpřed

Američtí senátoři se vydali na vyhlídkovou jízdu parním kabrioletem:

Vozidlo vypadalo jako každé jiné, jen

místo spalovacího motoru mělo kotel

a válci pohybovala vodní pára. Kapalinu mohla ohřívat libovolná hořlavina,

a přestože Henry Ford neměl o stroji

nijak valné mínění, hovořilo se o něm

jako o automobilu budoucnosti.

Dnes: Parní stroje se ve vozidlech

neprosadily. V současnosti však již spalovacím motorům obstojně konkurují

elektrické či hybridní alternativy a také

vodíkový pohon. Jeho vedlejší produkt

přitom tvoří právě pára.

Poprvé kolem světa 38

Portugalský dobrodruh Fernão de

Magalhães se rozhodl prokázat, že je

Země kulatá – a stálo ho to život

Bída, nebo kokain

Peruánští domorodci stojí před

těžkou volbou: Buď budou třít bídu

s nouzí, nebo svá pole osadí kokou

48

Na hranici světů

100+1 zahraniční zajímavost,

číslo 17/1968

Miami Beach je tavicím kotlíkem kultur: S Američany se tam mísí příchozí z jihu a výsledek se odráží

v místní zástavbě i kuchyni

strana

Vlak nad kolejí

54

Na experimentální francouzské trati

mezi Gometz-la-Ville a Limours se začal

prohánět tzv. aerovlak a během testů

stanovil rychlostní rekord pro kolejová vozidla v hodnotě 370 km/h. Nad

jedinou kolejnicí se vznášel na vzduchovém polštáři vytvářeném tryskami a do

pohybu jej uváděl vrtulový motor.

Dnes: Koncept jedné koleje, jíž se vlak

nedotýká, přetrval dodnes. Současné

maglevy se však místo vzduchového

polštáře vznášejí na mnohem stabilnějším a také účinnějším magnetickém

poli. Nejrychlejší z nich jezdí v Japonsku rychlostí přes 600 km/h.

retro

18/2022

100+1 zahraniční zajímavost

5