obsah čísla 18/2022
Příroda a cestování
Ohnivý led
18
Islandský národní park Vatnajökull z velké
části pokrývá ledovec. Pod ledem však
spočívá také osm aktivních vulkánů…
Vyletí ptáček!
34
Ve stínu palem
54
Letošní vítězové soutěže o nejlepší
fotografie ptačí říše nabízejí unikátní
vhled do světa opeřenců
Poslední plavba
Fernão de Magalhães se na cestu kolem světa vydal s pěticí lodí – přežilo
jen pár mužů
strana
Miami Beach nevyhledávají pouze zahraniční turisté, ale i samotní Američané.
Kdo by nechtěl odpočívat pod palmami?
Na úpatí matky hor 60
38
Nepálská Provincie č. 1, na jejímž
území se tyčí i Everest, se paradoxně
zčásti rozkládá v subtropické nížině
historie a společnost
Mizející obr
10
Za posledních pět dekád se Aralské
jezero stalo dějištěm nejzávažnější ekologické katastrofy způsobené člověkem
Plíseň coby lahůdka 32
Fermentované potraviny se u nás těší
stále větší oblibě, tudíž bylo jen otázkou času, kdy objevíme japonské koji
Psali jsme před …
54 lety
Plnou parou vpřed
Američtí senátoři se vydali na vyhlídkovou jízdu parním kabrioletem:
Vozidlo vypadalo jako každé jiné, jen
místo spalovacího motoru mělo kotel
a válci pohybovala vodní pára. Kapalinu mohla ohřívat libovolná hořlavina,
a přestože Henry Ford neměl o stroji
nijak valné mínění, hovořilo se o něm
jako o automobilu budoucnosti.
Dnes: Parní stroje se ve vozidlech
neprosadily. V současnosti však již spalovacím motorům obstojně konkurují
elektrické či hybridní alternativy a také
vodíkový pohon. Jeho vedlejší produkt
přitom tvoří právě pára.
Poprvé kolem světa 38
Portugalský dobrodruh Fernão de
Magalhães se rozhodl prokázat, že je
Země kulatá – a stálo ho to život
Bída, nebo kokain
Peruánští domorodci stojí před
těžkou volbou: Buď budou třít bídu
s nouzí, nebo svá pole osadí kokou
48
Na hranici světů
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 17/1968
Miami Beach je tavicím kotlíkem kultur: S Američany se tam mísí příchozí z jihu a výsledek se odráží
v místní zástavbě i kuchyni
strana
Vlak nad kolejí
54
Na experimentální francouzské trati
mezi Gometz-la-Ville a Limours se začal
prohánět tzv. aerovlak a během testů
stanovil rychlostní rekord pro kolejová vozidla v hodnotě 370 km/h. Nad
jedinou kolejnicí se vznášel na vzduchovém polštáři vytvářeném tryskami a do
pohybu jej uváděl vrtulový motor.
Dnes: Koncept jedné koleje, jíž se vlak
nedotýká, přetrval dodnes. Současné
maglevy se však místo vzduchového
polštáře vznášejí na mnohem stabilnějším a také účinnějším magnetickém
poli. Nejrychlejší z nich jezdí v Japonsku rychlostí přes 600 km/h.
retro
18/2022
100+1 zahraniční zajímavost
5