obsah čísla 18/2021
PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ
Sedmý div Rumunska 32
Přísně chráněná delta Dunaje je
nejzachovalejší v Evropě a stala se
domovem pestré fauny i flóry
Visutá turistika
Prosklené mosty zavěšené nad propastí nabízejí závratné výhledy. Jak
vypadá turistika pro odvážné?
Český robopes
Robotičtí záchranáři soutěžili
v podzemním komplexu Mega Cavern
34
strana
Někteří tvorové dovedli své maskování k dokonalosti: Díky průsvitným
tělům doslova splývají s okolím
Oficiálně neuznaný stát Somaliland představuje vzácnou ukázku
fungující demokracie na africkém
kontinentu
60
38
HISTORIE A SPOLEČNOST
Ztracený chrám
10
Za gangy Guatemaly 44
Bizarní století
26
Pod dohledem
Kambodžský Angkor Vat zůstával po
staletí ukrytý pod příkrovem džungle.
Dnes přitahuje miliony turistů
Viktoriánská éra proslula řadou
výstředních zálib. Jak vypadal život
v dobách britského impéria?
32 lety
Bezpečí ve vzduchu
Neviditelná zvířata 50
Mladá demokracie
PSALI JSME PŘED …
Fotograf David Těšínský se vydal
do středoamerické země zmítané
organizovaným zločinem
57
České země se často stávaly cílem vizitací legátů. A některé scény z místního
života papežské vyslance šokovaly
strana
50
Průhledný úkryt
Štítonoše jeho krunýř opticky zvětšuje
a výrazná kresba slouží coby výstraha pro
případné predátory
Koncem 80. let bylo létání nebezpečnější než dřív. Alespoň to tvrdili civilní
piloti, podle nichž se sice technologie
zlepšovala, ale počet nehod přesto
rostl. Většinu tehdejších katastrof totiž
zavinila lidská chyba.
Dnes: Z údajů The International
Air Transport Association vyplývá,
že v roce 2019 došlo k 52 leteckým
nehodám a osm z nich skončilo smrtí,
přičemž celkem zahynulo 240 lidí.
Průměrně tak připadala jedna havárie
zhruba na 900 tisíc letů.
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 3/1989
Z ptačí perspektivy
Inženýr Michael Kügelgen představil
světu své malé letadlo na dálkové ovládání, jež mělo pomáhat při mapování
archeologických nalezišť či plánování
měst. Nevelký stroj s kamerou zabudovanou v trupu umožňoval dokumentovat terén v oblastech, kde se nedaly
využít vrtulníky či běžné letouny.
Dnes: V porovnání se současnými
drony by Kügelgenův vynález působil
nemotorně a zastarale: Ve vzduchu
například nedokázal stát, manévroval
těžkopádněji a zároveň si ho nemohli
pořídit běžní smrtelníci. Dnes se přitom cena obyčejného dronu pohybuje
řádově v tisících korun.
retro
18/2021
100+1 zahraniční zajímavost
5