obsah čísla 18/2021

PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ

Sedmý div Rumunska 32

Přísně chráněná delta Dunaje je

nejzachovalejší v Evropě a stala se

domovem pestré fauny i flóry

Visutá turistika

Prosklené mosty zavěšené nad propastí nabízejí závratné výhledy. Jak

vypadá turistika pro odvážné?

Český robopes

Robotičtí záchranáři soutěžili

v podzemním komplexu Mega Cavern

34

strana

Někteří tvorové dovedli své maskování k dokonalosti: Díky průsvitným

tělům doslova splývají s okolím

Oficiálně neuznaný stát Somaliland představuje vzácnou ukázku

fungující demokracie na africkém

kontinentu

60

38

HISTORIE A SPOLEČNOST

Ztracený chrám

10

Za gangy Guatemaly 44

Bizarní století

26

Pod dohledem

Kambodžský Angkor Vat zůstával po

staletí ukrytý pod příkrovem džungle.

Dnes přitahuje miliony turistů

Viktoriánská éra proslula řadou

výstředních zálib. Jak vypadal život

v dobách britského impéria?

32 lety

Bezpečí ve vzduchu

Neviditelná zvířata 50

Mladá demokracie

PSALI JSME PŘED …

Fotograf David Těšínský se vydal

do středoamerické země zmítané

organizovaným zločinem

57

České země se často stávaly cílem vizitací legátů. A některé scény z místního

života papežské vyslance šokovaly

strana

50

Průhledný úkryt

Štítonoše jeho krunýř opticky zvětšuje

a výrazná kresba slouží coby výstraha pro

případné predátory

Koncem 80. let bylo létání nebezpečnější než dřív. Alespoň to tvrdili civilní

piloti, podle nichž se sice technologie

zlepšovala, ale počet nehod přesto

rostl. Většinu tehdejších katastrof totiž

zavinila lidská chyba.

Dnes: Z údajů The International

Air Transport Association vyplývá,

že v roce 2019 došlo k 52 leteckým

nehodám a osm z nich skončilo smrtí,

přičemž celkem zahynulo 240 lidí.

Průměrně tak připadala jedna havárie

zhruba na 900 tisíc letů.

100+1 zahraniční zajímavost,

číslo 3/1989

Z ptačí perspektivy

Inženýr Michael Kügelgen představil

světu své malé letadlo na dálkové ovládání, jež mělo pomáhat při mapování

archeologických nalezišť či plánování

měst. Nevelký stroj s kamerou zabudovanou v trupu umožňoval dokumentovat terén v oblastech, kde se nedaly

využít vrtulníky či běžné letouny.

Dnes: V porovnání se současnými

drony by Kügelgenův vynález působil

nemotorně a zastarale: Ve vzduchu

například nedokázal stát, manévroval

těžkopádněji a zároveň si ho nemohli

pořídit běžní smrtelníci. Dnes se přitom cena obyčejného dronu pohybuje

řádově v tisících korun.

retro

18/2021

100+1 zahraniční zajímavost

5