16/2020
Unie vydavatelů Časopis roku 2013 a 2012 + Hvězda roku 2012 • Tweet roku Médium roku
Akademie věd ČR SCIAP 2012 1. místo Periodikum + 1. místo Internet
on-line
Nobileho polární
výprava si vyžádala
několik životů –
mimo jiné slavného
Roalda Amundsena
Vážení čtenáři,
pokud byste si měli vybrat dopravní
prostředek pro cestu na severní pól,
asi jen stěží by vás jako první napadla
vzducholoď. Při představě „řiditelných
balonů“ lehčích než vzduch nám totiž
okamžitě vytane na mysli katastrofa
Hindenburgu, jež v roce 1937 éru
vzduchoplavby prakticky ukončila. Ani
před zmíněným neštěstím se přitom nejednalo o nejbezpečnější dopravní prostředek: Kolosům naplněným vodíkem
stačilo ke vzplanutí či k explozi velmi
málo – zkrat v instalaci, zášleh z výfuku
nebo třeba úder blesku. Na palubě se
proto nesmělo kouřit a motory se umísťovaly do gondol mimo hlavní těleso.
I kdybychom však pominuli rizika
spojená s vodíkem, vzducholodě by
stále netvořily ideální formu letecké
dopravy: Nad modely z druhé poloviny 19. století měli piloti kontrolu jen
v absolutním bezvětří. První letoun,
který odolal alespoň mírnému neklidu
vzduchu, odstartoval až v roce 1884.
Schopnější stroje opatřené spalovacími
Mezinárodní ocenění Amateur
Achievement Award, udělované
americkou Astronomical Society of
the Pacific amatérským astronomům,
obdržel také Čech Kamil Hornoch.
Roman Danek: Za co?
Bude článek?
Za vizuální i digifotografické
pozorování proměnných hvězd
a komet.
motory začaly létat teprve začátkem
20. století a sehrály mimo jiné důležitou roli v první světové válce.
Jenže jedna věc je létat nad Evropou
a druhá vyrazit s vodíkovým korábem
k severnímu pólu, kde dují silné větry,
teploty klesají hluboko pod nulu, a na
strojích se tak tvoří námraza. Z dnešního pohledu se proto antarktická
vzduchoplavba jeví téměř jako šílenství.
Ve 20. letech 20. století se však ještě
dálkové letectví nacházelo v pomyslných plenkách a například pro Roalda
Amundsena představovala vzducholoď
bezpečnější alternativu hydroplánu.
Jeho vzoru se pak držel i ambiciózní
generál Umberto Nobile – a o tom,
jak dopadla jeho snaha pokořit severní
točnu, se dozvíte víc na straně 10.
Motýl drsnokřídlec březový
má světlou a zcela černou
variantu jako výsledek adaptace
druhu na znečištění během průmyslové revoluce.
Delph Danek: Docela rychlá
evoluce.
Podle George Wetherilla nás
gravitace Jupitera chrání před
dopady asteroidů. Nebýt plynného
obra, zasáhlo by Zemi dle odhadů
amerického astrofyzika 10 000krát
víc planetek o velikosti té, jež
vyhubila dinosaury.
Pavel Banny Pšondr: U Jupitera,
sláva jemu!
Buddhistický chrámový
komplex Borobudur,
nejnavštěvovanější turistická atrakce
Indonésie, se stavěl zhruba 75 let.
Vilém Koubek,
vedoucí vydání
facebook.com/stoplusjednicka
twitter.com/stoplusjednicka
Stan jako signál
strana
Aby maximálně zvýšili svou šanci na záchranu, nabarvili přeživší
z Nobileho výpravy svůj stan na červeno
10
16/2020
100+1 zahraniční zajímavost
3