obsah čísla 15/2019
PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ
Kam člověk nevkročil 32
Přírodní rezervace Centrální
Surinam ukrývá ohromující počet
rostlinných i zvířecích druhů
Úchvatní stavitelé
Vynikající architekti bez plánů, ale
i odborníci na hydrauliku či klimatizaci – to vše jsou živočichové
Fotograf hvězd
Edward Barnard, původně amatér
bez patřičného vzdělání, změnil
dějiny astronomie
Cesta do země bažin 50
strana
Vyprahlý světadíl
60
24
Na víc než třetinu australské pevniny
spadne během roku tak málo srážek,
že můžeme mluvit o poušti
Sídlo synů nebes
Zakázané město v Pekingu se pyšní
řadou prvenství a dodnes jej opřádá
mnoho legend
10
Miliardová inspirace 20
Nová verze Lvího krále oživila roky
starou kontroverzi ohledně plagiátorství, jejíž řešení zůstává v nedohlednu
Britské ostrovy zasáhla vlna rozhořčení a xenofobie poté, co Mohamed
Al-Fayed a jeho bratři koupili za
615 milionů liber slavný obchodní dům
Harrods. Média se v té době ptala, jak
hluboce dokáže ještě ostrovní země
klesnout a zda jednoho dne za dobrou
cenu prodá i královský erb…
Dnes: V následujících letech se ukázalo,
že Harrods zdaleka není jedinou ryze
britskou značkou, která skončí v zahraničních rukou. Například automobilku
Jaguar nejprve koupil americký Ford
a dnes ji vlastní Indové, zatímco třeba
známou čokoládovnu Cadbury ovládá
americká společnost Mondelēz International.
Netradiční slavnosti 48
Na světě se najdou komunity, které
se baví například vábením žížal či
vařením z mršin sražených zvířat
Týden bohů
Božstva antických panteonů nám už
dnes mnoho neříkají, přesto je s nimi
náš svět pevně spjatý
54
50
strana
HISTORIE A SPOLEČNOST
34 lety
Británie ve výprodeji
34
Estonsko představuje království
mokřadů, bažin a dřevěných stezek
vinoucích se nad tajemnými oblastmi
PSALI JSME PŘED …
Země rybářů
Na území Estonska se nachází víc jezírek a bažin než v Kanadě. Tradičním
zaměstnáním tu býval rybolov
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 14/1985
Kudy přes La Manche?
Zatímco první dva pokusy Britů o prokopání tunelu pod kanálem La Manche
skončily nezdarem, v roce 1985 se zrodil
plán na vybudování komunikace, do
nějž se měla zapojit také Francie. Předpokládalo se, že první práce začnou do
dvou let.
Dnes: Tunel mezi Francií a velkou Británií nakonec skutečně vznikl: Stavělo se
od roku 1988 a veřejná doprava do podmořské spojky vjela 14. listopadu 1994.
Slavnostního otevření se zúčastnila
anglická královna Alžběta II. i francouzský prezident François Mitterrand.
retro
15/2019
100+1 zahraniční zajímavost
5