obsah čísla 15/2019

PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ

Kam člověk nevkročil 32

Přírodní rezervace Centrální

Surinam ukrývá ohromující počet

rostlinných i zvířecích druhů

Úchvatní stavitelé

Vynikající architekti bez plánů, ale

i odborníci na hydrauliku či klimatizaci – to vše jsou živočichové

Fotograf hvězd

Edward Barnard, původně amatér

bez patřičného vzdělání, změnil

dějiny astronomie

Cesta do země bažin 50

strana

Vyprahlý světadíl

60

24

Na víc než třetinu australské pevniny

spadne během roku tak málo srážek,

že můžeme mluvit o poušti

Sídlo synů nebes

Zakázané město v Pekingu se pyšní

řadou prvenství a dodnes jej opřádá

mnoho legend

10

Miliardová inspirace 20

Nová verze Lvího krále oživila roky

starou kontroverzi ohledně plagiátorství, jejíž řešení zůstává v nedohlednu

Britské ostrovy zasáhla vlna rozhořčení a xenofobie poté, co Mohamed

Al-Fayed a jeho bratři koupili za

615 milionů liber slavný obchodní dům

Harrods. Média se v té době ptala, jak

hluboce dokáže ještě ostrovní země

klesnout a zda jednoho dne za dobrou

cenu prodá i královský erb…

Dnes: V následujících letech se ukázalo,

že Harrods zdaleka není jedinou ryze

britskou značkou, která skončí v zahraničních rukou. Například automobilku

Jaguar nejprve koupil americký Ford

a dnes ji vlastní Indové, zatímco třeba

známou čokoládovnu Cadbury ovládá

americká společnost Mondelēz International.

Netradiční slavnosti 48

Na světě se najdou komunity, které

se baví například vábením žížal či

vařením z mršin sražených zvířat

Týden bohů

Božstva antických panteonů nám už

dnes mnoho neříkají, přesto je s nimi

náš svět pevně spjatý

54

50

strana

HISTORIE A SPOLEČNOST

34 lety

Británie ve výprodeji

34

Estonsko představuje království

mokřadů, bažin a dřevěných stezek

vinoucích se nad tajemnými oblastmi

PSALI JSME PŘED …

Země rybářů

Na území Estonska se nachází víc jezírek a bažin než v Kanadě. Tradičním

zaměstnáním tu býval rybolov

100+1 zahraniční zajímavost,

číslo 14/1985

Kudy přes La Manche?

Zatímco první dva pokusy Britů o prokopání tunelu pod kanálem La Manche

skončily nezdarem, v roce 1985 se zrodil

plán na vybudování komunikace, do

nějž se měla zapojit také Francie. Předpokládalo se, že první práce začnou do

dvou let.

Dnes: Tunel mezi Francií a velkou Británií nakonec skutečně vznikl: Stavělo se

od roku 1988 a veřejná doprava do podmořské spojky vjela 14. listopadu 1994.

Slavnostního otevření se zúčastnila

anglická královna Alžběta II. i francouzský prezident François Mitterrand.

retro

15/2019

100+1 zahraniční zajímavost

5