obsah čísla 15/2018
PŘÍRODA A CESTOVÁNÍ
Piráti z Karibiku
Vody Karibského moře, tradiční bašty pirátství, znovu křižuje stále víc
lodí s cílem drancovat a vraždit
Dary oceánů
Když vlny občas vyplaví na pláž torzo
podivného tvora, senzacechtiví novináři hned píšou o nových druzích
38
54
Soukromé lety
do vesmíru
Jen málokdo přispěl v posledních
letech k vesmírnému programu tak
zásadním způsobem jako podnikatel
Elon Musk
Tak trochu jiná Itálie 56
Přístav luxusu
Někdejší britský Hongkong představuje rekordně bohatý region, s jednou
z nejliberálnějších ekonomik světa
strana
U rakouských hranic leží region
Friuli – Venezia Giulia, kde se
mluví bavorsko-tyrolským nářečím
a k obědu tam dostanete knedlíky
60
VĚDA A TECHNIKA
18
Revoluční SpaceX
18
Jeviště pro mrtvé
Bdění ve tmě
28
PSALI JSME PŘED …
30 lety
Robotická budoucnost
Automobilka Audi představila experimentální montážní soupravu ADS
neboli „automatický dopravní systém“:
Na speciální plošiny se umisťovaly nedokončené karoserie a posléze putovaly
napříč výrobní halou, kde na ně pracovníci připevňovali jednotlivé části vozu.
Dnes: Současný trend automobilového
průmyslu představuje automatizace.
Robotickým ramenům se mnohdy
svěřují úplně všechny výrobní kroky:
Například Tesla sestavuje své vozy
bez zásahu člověka. Toyota na druhé
straně roboty využívá, ale stále na ně
dohlížejí lidé.
Zrození a zánik atolu 48
Firma, které zpočátku nikdo nevěřil,
sestrojila nejsilnější raketu dneška.
Zvládne s ní dobýt Mars?
Jak několik dní v izolaci ovlivní aktivitu mozku a proč se po delší době
v temnotě mění vnímání času?
44
K dokonalému poznání lidského těla
sloužily už od starověku pitvy, napříč
historií však byly často tabu
Atoly vznikají z vyhaslých podmořských sopek, jež po miliony let
obrůstají korálovými útesy
strana
50
Krvavá dřina
Ačkoliv již Afriku nejizví velké občanské války kvůli diamantům,
těžba drahých kamenů se stále nese v duchu útlaku a vykořisťování
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 24/1988
Magnetická pyramida
Japonská firma Taisei Corporation
vypracovala „revoluční“ plán startovací
rampy pro raketoplány: Jednalo se
o 2 100 m vysokou ocelovou pyramidu
se zabudovanou dráhou, po níž měly
letoun „vyvézt“ do vzduchu elektromotory.
Dnes: Ačkoliv Japonci hodlali pomocí
ocelové pyramidy od základu změnit dobývání kosmu, dodnes starty
zajišťují raketové motory. Zároveň se
v podání společnosti SpaceX starají
o přistání, takže lze nosiče využívat
opakovaně a létání do vesmíru je
levnější i efektivnější.
retro
15/2018
100+1 zahraniční zajímavost
5