obsah čísla 10/2022
Příroda a cestování
Pod maskou
34
Pestře zdobené masky patří k nezbytným atributům řady folklorních tradic.
Má zakrývání tváře hlubší význam?
Voda v lidské režii
46
Festival růží
54
Poklad Ameriky
Ačkoliv byl Buffalo Bill lovcem bizonů,
nakonec se stal jedním z jejich předních ochránců
Národní květina si v Bulharsku
vysloužila vlastní festival. Vyrábějí se
z ní nejen parfémy, ale třeba i alkohol
strana
Umělé vodopády navržené architekty
nejsou tak velkolepé jako ty přírodní, vyrazit dech ovšem dokážou úplně stejně
Kaspický sud prachu 60
22
Dagestán se řadí k nejchudším a nejzaostalejším republikám Ruské federace.
Jeho budoucnost vypadá pochmurně
historie a společnost
V císařském paláci
10
Kartičky za miliony 28
Ochránce divočiny
22
Revoluce na polích
Život japonských císařů svazují po
staletí striktně stanovená pravidla.
Čeká nás proměna prastarých tradic?
Proslulý lovec Buffalo Bill pomohl
zachránit bizony. Bez jeho přispění by
dnes neexistoval Yellowstonský park
Psali jsme před …
53 lety
Město pro chodce
Pařížský Svaz pro práva chodců se
snažil ve francouzské metropoli prosadit myšlenku, že zástavba by se měla
přizpůsobit také potřebám pěších:
Mimo jiné žádal, aby se podchody
opatřily rampami pro kočárky, a vadilo
mu i parkování na chodnících či obecná
benevolence k řidičské bezohlednosti.
Dnes: Zatímco v roce 1969 se na práva
chodců hledělo spíš skepticky, v průběhu let získali pěší řadu výsad, dosáhlo
se přísnější regulace dopravy, a v některých metropolích dokonce vznikly
oblasti, kam auta nesmějí vůbec.
Autoři hry Pokémon si asi nepředstavovali, že jejich karty budou jednou
stát miliony dolarů. Sběratelé je milují
42
Před jedenácti tisíci lety se z lovců
a sběračů stali farmáři. Víc jídla však
nutně nepřineslo lepší životní podmínky
100+1 zahraniční zajímavost,
číslo 2/1969
Skrytá tvář
Rituální masky vnášejí do rozličných obřadů po celém
světě nezbytnou špetku nadpřirozena. Některé jsou
děsivé, jiné vzbuzují posvátnou úctu
strana
Hodiny za volantem
34
Psycholog Hermann Hoffmann z Dortmundu dospěl na základě experimentů k závěru, že by řidiči neměli za
volantem trávit víc než tři a půl hodiny
v kuse, načež by si měli dopřát pauzu.
Za hranicí pěti hodin pak podle vědce
výrazně vzrůstala hrozba, že šofér při
řízení udělá chybu.
Dnes: V České republice momentálně
platí, že řidič může nepřetržitou jízdou
strávit maximálně čtyři a půl hodiny.
Poté si musí dát pauzu v délce nejméně
45 minut. Profesionální šoféři by za
volantem neměli sedět víc než devět
hodin denně a 56 hodin týdně.
retro
10/2022
100+1 zahraniční zajímavost
5